Lada 4x4 Urban 5 ajtós teszt

Lada 4x4 Urban 5 ajtós teszt

Lada Niva 5 ajtós …. na kezdjük újra ! Szóval Lada 4x4 5 ajtós. Ha megköveznek is szerintem vagy húszszor Nivának fogom írni, mert ez nekem Lada Niva és kész ! Történetesen az elmúlt lassan 41 év során szinte alig változott, csak azért nem Niva-nak hanem 4x4-nek hívják mert a Niva megnevezés egy korábbi tulajdonlás miatt a GM – Chevrolet márkához került és futnak Oroszországban Chevrolet Niva néven valami fertelmes kinézettel négykerekűek is.

De térjünk vissza tesztautónkhoz, a Lada 4x4 5 ajtós változatához. Mielőtt bárki kételkedne, és arra gondolna  az oroszok babráltak valamit, amit rásózhatnak az európai emberre ismét,  az nagyot téved.  Az  ötajtós változat már 12 éve létezik, bőven volt ideje kiforrni magát, nem tegnap és nem a sufniban toldottak bele az alvázba plusz fél métert.  A formája pedig nézőpont kérdése, de akkor is szép. Szép, mert benne van a nosztalgia, benne van a fiatalságunk és van benne valami, ami miatt autónak hívtuk régen az autót és a mai high-tech járművekből hiányzik.  De ha nosztalgia akkor rögtön az átvételkor más is eszembe jutott régi Nivás emlékeimből, így indulás előtt azért megkérdeztem hová kell telefonálni ha „véletlenül” megállna az autó ? A válasz annyi volt , Nem fog ! Viszont arra figyelmeztettek , hogy legyünk óvatosak, nagyon nézik az autót. És előre megsúgom tényleg nem állt meg. A tesztautóban ca. 5000 km van , közvetlen az első olajcsere előtt áll, nálunk bőven túl is szaladt. Az pedig csak ráadás, hogy a bejáratós időszakában a kíméletes üzemmód helyett sorra tesztelők keze alatt sínylődött, szerintem mindenki ott ütötte vágta ahol csak bírta. 
És még így is makulátlan, mi több úgy éreztem a teszt végére kezd finomodni, bejáródni, de lehet csak kezdett hozzám nőni.  (A végére már éreztem azt a fiatalkori Zsigulis vezetési élményt, a közvetlen váltásokkal és az éles fordulókon azt az utánozhatatlan rátehetőséget.  Lehet nem egész  4 millióért megvan a fiatalság elixírje ! ) 

Lada 4x4 tesztArra gondoltunk teszünk egy 4 napos túrát, úgy mint hobbi , kirándulós autóval; vagy akár mint újdonsült vidékre költözött városiként legyen mivel kimenni az erdőre fotózni, gombászni vagy szorultabb helyzetben a hóban, sárban a tanyára hazajutni . Nem akartunk sem off-road versenyre készülni, sem erdészek, vadászok lenni. Ők szerintem bőven ismerik az autót és többségük használta vagy ma is használja. 

Lada 4x4 beltérIndulás után jöttek a kellemes meglepetések, a régi Nivák rettegett kormánya helyén, amelytől még erős férfiember is néha hangosan felnyögött, most egyujjas , szervós kormány van, nagyon korrekt volt számomra. Hasonlóan vaj puha a kuplung is, a Budapesti csúcsot átaraszolva sem remegett a lábam a rajta. 
Az utca emberére valóban figyelni kell, sokan megnézik az 5 ajtós 4x4-et. Nem kicsit, hanem nagyon. Volt, hogy a gyalogátkelő közepén is elbámultak (nem jó az, főleg ha az ember arra számít a gyalogos halad át folyamatosan előtte, aztán kiderül mégse. Nem baj, többször is kipróbáltuk így a fékrendszert, az ABS is teszi a dolgát szépen), volt, hogy majdnem belénk rohantak hátulról, jobbról - balról. Tetszik az utca emberének, érdeklődnek utána. És senki nem akart szemen köpni, nem firtatta az anyagi helyzetünket honnan szedtük, nem azért nézik az autót, hanem azért mert szimpatikus. Volt, aki bele is akart nézni, ülni. Magányos embereknek komolyan mondom kapcsolatépítésre is kiváló az autó. 

Lada 4x4 ajtó kárpitAmi viszont nagyon nem tetszett az a beltér műanyag világa. A régi Zsigulikba tudtak korrekt belteret tenni.(Na jó, a régi tojásfőző műbőr üléseken most lépjünk túl … az új Ladákban már szövet van és egészen kellemes ) Itt az új Ladában valahogy minden műanyag kopogós, rideg burkolatra sikeredett. Minden műanyagnál az az érzésem, most fog eltörni. Nem hiszem, ha Kína , India, de szerintem még Zimbabwe is tud normális műanyagot gyártani akkor ez az oroszoknak ne menne. 2018 van könyörgök ! És az új Vestával is hasonló a gondom. Lesz mit az új tulajdonosak, a Renaultnak rendbe tenni. De ha sikerül, akkor szerintem nagyobb piaci siker lesz mint anno a Dacianal történt. Mi meg addig várunk, vagy így ahogy van elfogadjuk a belteret, vagy harmadig opcióként elkezdünk kárpitozni, csinosítgatni rajta, mert azt is lehet,Oroszországban így egész beltér költemények születnek.

Lada 4x4 vezetésMiután kijutottunk Budapestről jöhetett az autópályás teszt. Reméltük, hogy román és bulgár kamionos barátainknak kevésbé lesz érdekes az autó és nem akarnak nekünk hajtani percenként  a bámészkodásban. Főleg, mert az autó másik nagy hátránya az elavult biztonság. Automata övek ugyan már vannak, de légzsák egy darab se, hátul pedig a fejtámlák is hiányoznak az ülésről. Ez is érthetetlen, legalább két légzsákot bele lehetne preparálni, ha már sikerült a Bosch 9.0 menetstabilizálót is. Apropó menetstabilizálás; az autó futóműve szerintem fergeteges. Kiváltképp az „enyhén” gödrös  és életveszélyes  M1 autópályán. Mi a Ladában kellemes 110-es utazóval (néha egész 140-ig felhúztuk, tartotta azt is példásan) kiröhögtük a kátyúkat, de őszintén mondom néha gondolatban élve eltemettem volna az elmúlt 30 évben útfejlesztésért felelősöket a gödrökbe. Egyszerűen baleset és életveszélyes egy nemzetközi útvonal, ami minden évben csak rosszabb lesz sajnos ! A kamionokat, teherautókat dobálják a kátyúk, a szemben oldalon pont volt is ebből baleset!

Lada 4x4 váltóEgyetlen negatívum a futásban, az a visítás volt a diffi – váltó (nem tudom melyik pontosan) felől ami 120-ig egyre csak erősödik, aztán ott megszűnik. Fogalmam nincs mi az , talán mint ha a teszt végére csillapodott volna, de idegesítő nagyon. Négy nap alatt viszont sikerült úgy megszokni, hogy más autóban már hiányolom. De hiányolom az igazi Lada fűtést is , amit ha nehéz is beállítani jól, egy dolog biztos, FŰT ! És akkor az ülésfűtést be se kapcsoltuk, mert is van elől. Hogy mennyire jó is a Lada fűtése összehasonlításként egy Kia-ban hazafelé szó szerint polárba beöltözve vacogtunk a Lada fűtése után.
Lehúztunk az autóval 240 km-t városban, autópályán, országúton mire leértünk kiszemelt terepünkre, az Őrségi Nemzeti Parkba.
Lada 4x4 urbanAbszolút  utazható, autózható ilyen távolság is lazán a 4x4-el, nem fájt nem zsibbadt semmi.  Ültem már nyilván kényelmesebb autóban is (nem egy Saab komfort a Lada azt elismerem) , de a feeling, az egyedisége (talán egyike az utolsó igazi régi vágású terepjáróknak) kárpótolt ha fészkelődni is kellett az ülésben.  Sokáig vártam ezt a tesztet és reménykedtem lesz idén hó, ki tudjuk a Ladát próbálni rendes télben is.
Lada 4x4Kivételesen szerencsém lett, kifogtuk az első igazi havas hétvégét. Ez az autó amivel Magyarországon biztos megspóroljuk a hólapátolást a bejárón, udvaron. Egyszerűen felesleges, átmegy bárhol és letapossa. És akkor még be se kapcsoltuk a központi differenciálzárat vagy a felezőt ( mert ilyenek is vannak, ezektől igazi terepjáró és nem csak egyszerű összkerékhajtásos szabadidő autó). Igaz az első és hátsó tengelyen külön nincs zárható diffi, nem G Mercedes. Így aztán a legtöbb terepes kritikát ezért szokta kapni, hogy ha átlósan kipörögnek, levegőbe kerülnek a kerekek akkor megáll az autó tudománya, elakadhat. Szerintem felesleges teória. Az átlag vidékre menekült vagy hobbista kiránduló akinek ez az autó pont nagyon is jó alternatíva, már attól is sikítva kapaszkodik ha felezőre van szükség vagy rá kell játszani kicsit a lendülettel sárban, buckákon; nem ha még a levegőben akrobatáskodnak a kerekek.

Lada 4x4Az átlag erdős, mezős, vadász utakon lazán és szinte azt kimosolyogva halad keresztül a Lada 4x4. Biztosan nem ér meglepetés minket ha 20-30 cm hó hirtelen az utunkat állja, vagy mocsárrá változik a tanya bejárója belvíz idején… pedig amikor az ingatlanos ránk sózta még milyen jónak is tűnt szárazon az út… helyzetben. Azért óvatosak voltunk , a hó olvadt és ilyenkor tud meglepetéseket csinálni , sokszor a traktor is beül, a Lada 4x4 pedig nem traktor. Hirtelen egy kis videot is csináltunk, milyen a Lada 4x4 vidéki környezetben amolyan szórakozós, rohangálós autónak. Csak úgy kézből telefonnal, a 4k-s kamera meg jót virult a csomagtérben, de hát így jár az ember ha belefeledkezik a Ladával a természetjárásba még az esze is elmegy :) 


Mindent egybevéve egy nagyon kellemes élménnyel gazdagodtunk , most így per pillanat hiányzik és szerintem holnap is hiányozni fog, meg azután is … Van benn valami 40 év stílusa, eredetisége amit nem tud helyettesíteni semmilyen modernitás, önvezetés meg hibrid hajtás. Nem véletlen tudott ennyi ideig fennmaradni a típus. Ráadásul az 5 ajtós verzióban sokkal szebb lett a forma, kényelmesebb az utastér és a hátsó üléseket lehajtva igazi kis szállító jármű is varázsolható belőle.

Lada 4x4

Mi kell ettől több vidékre ??? 

Legfeljebb gazdaságosság és megbízhatóság. Az ár ha nem feketében vagy fehérben hanem pl. ebben a csodaszép „borneo” (de most viccen kívül, ritkán találnak el ennyire jól autón színt) nevű extra fényezést kérünk akkor is  3.8 millió Forintnál megállunk. Így van 2 év vagy 100.000 km garanciánk amit további, akár 5 évre kitolhatunk ca. 100.000 Forintért. Innentől nem értem a sok lehúzást a váltóval, széteső diffivel és egyéb rémisztgetésekkel.  Kit érdekel mi esik szét ha kicserélik garanciában ? Oké , emelkedtek az alkatrész árak, de még így is kb. fele a szervizköltség mint egy „nyugatibb” autónak. Lehet csak én vagyok dilis közgazda és nálam tűnik jobb ajánlatnak, mint ennyi pénzért egy használt 10 éves terepjáró (amivel a sógorok a vaddisznót kergették a mocsárban vagy évekig a trélert húzta Berlin és Bukarest közt, de a kereskedésben rá van írva „női tulajtól csak bevásárló autónak használva hétvégente” ) amire vétel után nyugodtan rászámolhatunk félmilliót mire üzembiztos (de csak ha szerencsénk van, mert egy 10 éves összkerekesnél a másfél millió Forintos sem ritka felújítás).
A másik a gazdaságosság. Nekünk vegyes (autópálya , városi dugó, terep, stb.) használatban 666 km alatt nem egész 70 liter 95-ös benzint evett meg a bejáratós, agyon hajtott autó, ami ca. 10.5 liter / 100 km fogyasztás. Tessék nekem egy igazi terepjárót (nem 4x4 szabadidő autót !) mutatni ami 10 alatt eszik 100-on. 
Ezeken a racionális érveken túl is elgondolkodtató a Lada 4x4 ha bevállalós és szeretne kitűnni a tömegből, szeretne 40 év hagyományt, históriát átérezni és ráadásul kivonult a természetbe távol a város zajától ahol nem árt néha egy igazi terepjáró sem ha el akarunk jutni a legközelebbi boltig.
Akinek felkeltettük a kíváncsiságát , az importőr honlapján talál bővebbet az autóról : www.lada.hu

Guba 99 ArT