Kipróbáltuk a koreai tankot, SsangYong Rexton G4 teszt

Kipróbáltuk a koreai tankot, SsangYong Rexton G4 teszt

SsangYong Rexton G4 teszt

Valamit tudnak ezek a koreaiak. Az 50-es években olcsó bérgyártásokkal kitanulták az autóipari termelést, a 90-es években felvásárolták az európai és japán,  selejtezésre  szánt gyártósorokat kiforrott technikákkal, majd a 2000-es évek végén az egészből gyúrtak egy sokkal jobbat és piacképesebbet. Nem kis fejfájást okozva az európai és japán konkurenciának. 
Valami ilyen életutat járt be a SsangYong is, az 50-es években az amerikai hadseregnek gyártottak terepjárókat, a 90-es években pedig a Mercedes-Benz korábbi technikáját és gyártósorait vásárolták meg. Így született meg a sokunk által ismert Musso terepjáró és az európában szinte ismeretlen Chairman is , ami a koreai limuzin szervizek egyik legkedveltebb autója , lám ilyen is van :

Pont ezért is ragadt rá a „Koreai Mercedes” szleng, meg jelzőként a minősége miatt is.
A gyár történetében még egy további csavar, hogy 2011-től az indiai Mahindra csoport tulajdona, akinek szintén nem újdonság a terepjáró gyártás és a fejlesztési kerettel sem fukarkodnak a leányvállalat részére. 
Ezek alapján még mielőtt elhoztuk volna a tesztautót próbáltam valami hiteles információt találni a márkáról, mi ez és mennyire igaz amit mutat.  A klasszikus autós tesztekre nem sokat adok, amit magasztalnak az széthullik, amit lehúznak az meg kimegy a világból. Facebookon akadtam rá egy lelkes Rexton közösségre, akit érdekel érdemes látogatni ezt a csoportot :
https://www.facebook.com/groups/148602602422778/

És akkor lássuk élőben a Rexton negyedik generációs változatát. Hát ami a katalógusban „tekintélyt parancsoló” és „robosztus” marketing szöveg az a valóságban még nagyobbnak tűnik.

SsangYong Rexton G4A 2.2 tonna tömör anyag, úgy állt ott mint egy olasz designer által tervezett tank. A formája ízlés kérdése, de szép, visszafogott. Biztosan kevésbé lesz megosztó mint előző márkatársai, amikért  vagy rajongtak vagy a világ legrondább autójának tituláltak. Ez a mostani inkább a biztos arany középút akar lenni.

SsangYong Rexton G4A prospektust nézegetve a színválaszték a jól bevált sablon színek, semmi ötlet, semmi formabontó design. Azért 1-2 egyedi szín elfért volna a választékban, főleg, hogy a legegyedibb a mi tesztautónk színe volt, a kék metál. Beszálláskor vagyis felkecmergéskor rögtön jön a másik a hiányosság, nincs fellépő, az autó pedig nem csak böhöm nehéz , de irdatlan magas is. Érthetetlen, hogy az alapáron 10890000 Forintos autón amiben ezen felül még vagy 2 millió forint extra is van nem jutott egy 370000 Forintos fellépő. (Persze rendelhető ez is az említett áron.) 

Az ülésben elhelyezkedve viszont kellemes meglepetés ért. Azon kevés autókhoz tartozik a Rexton, amiben 4 nap alatt igazán nem foglalkoztam az ülés – kormány állítgatással, szinte bárhogy, elnagyolva is jó volt a pozíció, kényelmes, kezelhető és minden kézre esik. Egy gerinctámasz még elfért volna a támlában, de ennek ellenére még több száz kilométer után se akartam kiszállni belőle, annyira kényelmes, jól eltalált az egész autó. A beltér ellentmond a külsőnek, abszolút egyedi tervezés, szinte művészi játék a steppelt bőrrel, este pedig a fényekkel. És mindez minőségi anyagokból produkálva. Anyagokból a szó valódi értelmében. Erről végső soron a hátsó ülés fel- visszahajtása győzött meg, ami napi 20 percet intenzíven gyakorolva felér egy konditermi edzéssel. Belül egyedül a műanyag fabetétek ordítanak, valahogy nem oda valók. Fix, hogy ezt a hibát szándékosan tették bele a mérnökök, vegyük észre, kéri, hogy kopogtassuk meg és találjunk már valami hibát is az összhangban.


Az indulás egyszerű, az autó átláthatósága, érezhetősége pont ugyan azt hozza, mint az üléspozíció állítás. Rögtön kézre és kézben van a tank. Tank, mert szó szerint vonul az úton, az úthibákat szolid „huppanásokkal” jelzi a futómű. Ritkán van szerencsém ennyire nyugodt autóhoz. Már,  már vetekszik egy relaxáló wellnessel  a hangulat, valami furcsa, jóleső melankólia vesz erőt rajtam. „Ülök  a Rextonban, vonulunk együtt az úton, ti meg ott kint, történjen bármi is,  le vagytok ejtve magasról.” Ez nem a német prémiumok arrogáns, felsőbbrendű (gyakran bunkó) stílusa, ez a valódi kelti kényelem.  Keleties a futómű is, a szó jó értelmében. Aladdin biztosan lecserélné a repülőszőnyegét egy Rextonra.
Amivel gondom akadt az az információs rendszer. A rádiót és a navigációt még eltaláltam elsőre, de utána komoly gondok támadtak. Az átlag- vagy pillanatnyi fogyasztás kijelzése 3 informatikai képesítéssel és az importőrtől kért segítséggel együtt is egy napomat vett igénybe. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy azért megtanulható, de nagyon bonyolult a rendszer, nagyon sok funkcióval. Szinte minden grafikon, fényerő, csippanás, ajtózárás - nyitás és miegyéb funkció egyénre szabható. Ehhez még hozzá jön a sok-sok vezetést segítő extra és 360 fokos kamerafunkció meg kiskutya füle 2018-as divat elektronika. Nem sorolom ezeket, mert 1-2  oldal kevés lenne hozzá, de ilyenek is vannak a Rextonban például : 
Automata vészfékező rendszer (AEBS)
Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDWS)
Sávváltás asszisztens (LCA)
Ütközés figyelmeztetés (FCW)
Távolsági fényszóró asszisztens (HBA)
Táblafelismerő rendszer (TSR)
Hottérfigyelő rendszer (BSD)
Hátsó keresztforgalom figyelő (RCTA)

SsangYong Rexton G4A negyedik nap végére sikerült megfejtenem minek is adják ehhez az autóhoz a hagyományos "bicskakulcsot". A megoldás : be tudjuk zárni a kesztyűtartót cheeky

A motortérben egy 2.2 E-XDI dízel erőmű dolgozik 187 Lóerővel és 420 Nm nyomatékkal, ami meglepően széles fordulatszám tartományban rendelkezésre áll. A prospektus alapján saját fejlesztés a motor, ami annyiban egészítendő ki, hogy ugyan azt az osztrák AVL-t bízták meg vele, mint akit a Mercedes is szokott ha jó motort szeretne az autóiba. Mindegy honnan jött , a lényeg, hogy valóban ritka kulturáltra sikeredett. Még ha kisség érezhetően áldozata is az EURO 6 őrületnek, azért a vicc kategóriát messze nem közelíti (messze nem egy ma divatos „van benne 1.2 turbó de minek a városi SUV”-ban kategória). Inkább csak elgondolkodtam, mi lenne, ha lenne nagyobb köbcentis vagy akár 5-6 hengeres opció is katalógusban. A Mercedes „7-gangos” öntanuló váltója pedig tovább fokozza a nyugalmat és magabiztosságot, ami amúgy is árad az egész autóból. Nem véletlenül klasszis ez a váltó az automaták közt, valóban utánozhatatlan, aki ezt a stílust kedveli. Szinte úszik az autó velünk. Nem rángat, nem akar betolni az ülésbe. Semmi agresszió, durvulás, egyszerűen csak haladunk, mindig pont úgy és annyival, ahogyan szeretnénk közlekedni.
És akkor közlekedjünk is, mert igazi arcát ott mutatja meg a SSangYong Rexton G4. Ez az autó tipikusan az ami nem elméletben fogja meggyőzni leendő gazdáit, de ha valaki egyszer kipróbálja azt biztosan rabul ejti a stílusa. Már eleve a mozgásán érezhető a magabiztosság ami köszönhető részben az irdatlan vezetést stabilizáló és segítő technikának is. De ha nem lenne a technika, akkor is produkálná. Önmagában is 2,2 tonna az autó önsúlya. Aki ismeri tudja mit jelent, aki nem, egyszer próbálja ki mi a különbség az 1 tonnás papírautók és az ilyen súlyosabb példányok vezetési élményében. Ezen felül a Rexton létra alvázas konstrukció, hasonlóan a Land Rover, Toyota Landcruiser vagy Mitsubishi Pajerokhoz hasonlóan. Az alvázas megoldással sokkal masszívabb, merevebb a karosszéria, nagyobb rugóút alakítható ki és összességében egy egyedüli élményt ad a vezetőjének. A Rexton G4 nem csak egy divat SUV hanem vérbeli terepjáró is ha a szükség úgy hozza.


Kipróbáltuk az idei talán legkeményebb télben is. A 80 centis hótorlaszokat úgy tolta el vagy taposta le, hogy szinte sugárzott az egészből, ha beszélni tudna, vissza röhögne : „ Na hagyjál békén ilyen apró bohócságokkal”. Felmásztunk a Komáromi Erőd dombjaira, az Őrségi Nemzeti Park  vadászútjaira,  ahol csal L200-ak, Nivák és Uazok járnak meg néha traktorok, munkagépek. Az egész olyan élmény volt, mint ha egy elegáns szivarklubban filmet néztünk volna, milyen is télen az erdőt járni.

SsangYong Rexton G4
Ebből az egész csodából egyetlen dolog hiányzott nekem, az pedig a zárható differenciál legalább a tengelyek közt. El nem akadtunk a 4 nap alatt egyetlen helyen sem azt bevallom. Sőt, igazából 2-3 alkalommal kellett csak előre – hátra játszani az váltóval. Pedig az igazi terepviszony ott kezdődik, nem pedig a „hazaértem 5 centi havon” betondzsungel hősködéseknél. Az viszont igaz a Rextonra, hogy latyakos, süppedős talajon már 30 másodperc helyben állás után is meg tud süllyedni a 2200 kiló, aztán kapar egy időt mire kihúzza magát. Nekem a sokmilliós extra kütyük helyett szimpatikusabb lett volna egy diffizár, no meg a 20 colos 255 széles (extraként rendelhető) kerekeket biztosan nem választanám, maradnék a 235-ös verziónál, terepen az lehet, jobb lenne. 

SsangYong Rexton G4 felniMindez a 4 napos móka és 608 megtett kilométer bő 64 liter gázolajunkba fájt, ami egy 10,58 liter / 100 km-es átlagot eredményezett. Ettől egy pillanatra le kell ülnöm, nem rossz, hanem jó értelemben ! Én úgy 13 körül számítottam, amilyen terepen próbáltuk, hideg mínuszos időben (-5 és -17 közt), ha állt is ment a motor folyamatosan pedig a fotózások se 2 perc megállás, ülésfűtések, kormányfűtés, stb. mentek végig, országúton pedig le se merem írni az átlagsebességet. 
Azért a teszt végére az elektronika még megviccelt utoljára. Gondoltam lemosom, de elfelejtettem az automatikus csomagtér nyitást. Van az az eset,  amikor a technika és az elkényelmesedett kis világunk ellenünk fordul. A csomagtér ajtó felnyílt akkor is amikor a nagynyomásúval a hátuljáról próbáltam lemosni a teszten szerzett sarat-piszkot. 
Összességében egy nagyon kellemes ismeretséget szereztem a SsangYong Rexton G4 személyében. Ha az érdekelne, hogy kinek, minek és mennyire is tart a külvilág, a szomszédok, az üzletfelek akkor nem ezt a típust választanám, inkább a rokon ML Mercedest, Audi Q7-et vagy BMW X5-öt vagy esetleg a Lexus , Range Rover tájékán nézelődnék. Ha viszont nem szeretném, hogy bárki is foglalkozzon velem az úton, ki vagyok és minek, de szeretnék egy belső nyugalmat, egy elvonulási biztos pontot ebben a rohanó világban és mellesleg nem szeretném magam „Palira” vetetni  a sok dísz terepjáróval, hanem egy vérbeli terepjárót szeretnék luxus keleti kényelemmel, amiben  4-5 év múltán is örömmel nyomom meg a start gombot, hogy kilebegjünk együtt a Világból,  akkor gondolkodás nélkül választanám a Rexton G4-et. Ez az autó már régen nem a neves márkák olcsó koreai alternatívája. Talán sosem volt az, csak Magyarországon, ami ismeretlen az az emberek szemében talán nem is létezik. A Világ közepe relatív, tessék nyitottnak lenni rá és egy próbát tenni a SsangYong-al ha ilyesmiben gondolkodunk. Meggyőző az élmény !
Végezetül íme kis tesztvideónk ami megpróbál többet visszadni a Rexton feelingből :

Köszönjük a tesztautót a Wallis Automotive Europe-nak, a SsanYong járművek kizárólagos magyarországi importőrének.
www.SsangYong.hu

A tesztet támogatta :
Guba 99 Artwww.facebook.com/guba99art

Art Europe Dolls